2010-04-10

Muskelbygge och konditionsökning.

Godkväll.

Jag vet inte om jag skrev det i förra inlägget, men nu har jag kommit på ett superduper sätt att öka Sippans kondis i bra takt. Jag longerar henne, ja, precis. Som med en häs,t utan spö dock. Hon springer på rätt bra, ibland går det riktigt fort, hon saktar av, lyssnar på kommando, kommer in och får kommando till att fortsätta springa ;)

Detta är superbra! Man blir dock lite snurrig i huvudet och får byta varv en del :p

Idag har vi använt oss av den där pinnen som man sätter bollen på, den som är som en förlängande arm, för att bollen ska gå längre iväg. Vi har ju turen som har både sjö och herrgård i närheten, idag ville jag öka på musklerna och ge henne en ordentlig träning så jag slängde iväg bollen upp för tre backar som kommer på varandra. Snacka om intervall! Hon flög gladeligen upp och kom snabbt ner för att få den "ivägskjuten" igen.
Jag ökade på gångerna lite för att kolla hur mycket hon "pallade" med, seriöst.. Jag tror Sippen aldrig skulle ge sig. Hon hade sprugit tills hon inte fattade att hon somnade. Hon springer säkert i sömnen också. Vi tog oss en vila på gräset i ca 20 minuter för att hämta andan/flåsa för att sedan köra lite igen.

Det är perfekt när det ligger stör moment som pinnar och annat dylikt på gräsmattan,
ett bra tillfälle att få henne att ignorera och mig att jobba på kontakten. :)

Allt har sin tid!

Fick till och med beröm av granntanten som egentligen hatar Sippi idag.
Hon har ofta klagat på henne och mig, sagt att hon är stressad och ditten och datten medan hennes chiuauor eller hur det stavas mest skäller som dårar.
Vi satt utanför och väntade på mamma som skulle följa med oss ut lite och väntade.
Alltså på innegården vi har. Sippen satt troget bredvid mig och jag myste gott i hennes päls när tanten kom ut och berömde henne för att sitta väldigt fint. Hon frågade till och med om hon lugnat ner sig lite och jag förklarade att hon blivit äldre och med träning och sånt, det värmde faktiskt. :)

Nu är klockan mycket och vi ska ta oss en runda runt huset för att kissa lite, eller ja. Inte jag, Sippen såklart.

Hoppas ni haft en bra lördag!
Pernilla och Sippi.

1 kommentar:

Anonym sa...

Va kul med en till blogg som handlar om en grå schäfer :)
Kommer garanterat att följas....